Svar på frågor!
2011-02-22 / 18:13:00 / Allmänt

Har fått lite frågor jag tänkte svara på!

Fråga:

Hur är det att gå på catwalk?
Har du någon gång gjort bort dig i branschen, hur?
Vad är det bästa/sämsta med att vara modell?


Svar:

Att gå på catwalk första gången för mig var mycket nervöst och riktigt stressigt. Hamnade ju inte direkt på en liten visning utan det var en stor och viktig visning med många kända designers, så jag var skitnervös.

Jag har gjort bort mig riktigt många gånger faktiskt, för jag är riktigt klumpig! Har snubblat ibland och råkat blanda ihop castingarna så ibland har jag gått till fel vid fel tid och sånna saker. Men har däremot aldrig gjort bort mig när jag har gått på catwalken som tur är;)

 

Det bästa med att vara modell är att man får resa och se så mycket av världen vilket jag älskar. Sedan får du också lära känna så mycket olika människor från hela världen. Hmm.. vad finns det mer att säga jo du växer ju som person riktigt mycket genom att klara dig själv ute i världen och kunna ta hand om dig själv.

Det sämsta med att vara modell är väl att du får så mycket kretik över ditt utseende. Har du råkat få en finne en dag så gör de värsta stora saken av de på vissa ställen, när det egentligen är helt mänskligt liksom. Mer dåliga saker är väl att du får jobba obekväma tider, det kan vara från sex på morgonen till tio på kvällen. Ska du göra något omslag för en sportstidning eller bikinis så kan du få bada i det iskalla vattnet och du ska framstå på bilden som att det är jättevarmt och jätteskönt. Det finns mycket negativa saker faktiskt men man får liksom överväga det med dem positiva sakerna ibland för att orka med yrket.

 

 


Fråga:

 

Hur blir man modell ? hur blir man upptäckt ?

Svar:

Jag skrev ju ett inlägg om hur du gör för att bli modell, du skickar in osminkade bilder på ditt ansikte i olika vinklar. Du ska även ta minst en kroppsbild på dig själv helst i bikini, men kan också vara i tighta kläder så man ser din kroppsform. Tänk på att inte bilderna ska vara för stora (pixlar) så har du photoshop kan du gärna minska pixlarna så att fotot blir mindre, det är då lättare att ladda upp sedan när du skickar bilderna på mailen och agenturen kan lättare öppna bilderna då. Du skickar dessa bilder tillsammans med namn, adress, mobilnummer, längd och ibland vikt. Vissa vill även ha ditt byst, midja och höftmått. Sedan är det bara att vänta på att agenturen/ agenturerna (bättre om du skickar till några stycken) svarar tillbaka.

Upptäckt tillexempel på stan är inte något man ska hoppas på för mycket. Har du riktigt supermodell utseende kanske du blir stoppad om du är i någon storsta och möter en scout men annars sök in till agenturerna på mail för att bli upptäckt!

 

 


 

Fråga:

Jo jag undrar om längden spelar någon roll om man vill bli modell?
för jag är 168cm..
Att bli modell är en dröm för mig!

 

Svar:

Längden spelar roll när man är modell, många är riktigt petiga med detta eftersom att de har kläder som är sydda till ett visst mått. Kommer du på en casting där du ska prova deras kläder så kan du ju inte vara hur kort som helst, för kläderna måste passa någorlunda annars får de sy om och ändra kläderna en massa för att just du ska passa i det.  Vilket är mycket jobb! Därför söker har agenturerna en gräns på minst 170 cm, men peoplemodell/ reklam modell spelar inte längden lika stor roll. Testa att sök som det istället är ett tips från mig! :)

 

 

 

 


6 Kommentarer
Sandra:

Åå gud vad cooolt! Jag vill också bli modell haha! Jag sökte till MIKAs, men var för kort och nu tänker jag söka till Stockholmsgruppen! :D Kram



SKRIVET DEN: 2011-02-22 KL: 18:27:53 URL: http://www.sessys.devote.se
Marija Grmusa Grujic:

Gillar din blogg med ........



Skall lägga upp en direktlänk till dig på min blogg så folk kan ta sig en titt ;)



kramis



SKRIVET DEN: 2011-02-22 KL: 18:37:47 URL: http://nattstad.se/cositabonita
ebba:

Åh tack! gud vad snällt att du svara! :)



SKRIVET DEN: 2011-02-22 KL: 19:44:59 URL: http://www.ebbaraij.devote.se
Nella:

hej där! Nu har jag kollat:) du verkar kunna mycket. Duktigt!! Bra blogg.



SKRIVET DEN: 2011-02-22 KL: 21:50:30 URL: http://nattstad.se/nellaaa
Emmie:

sv: Nu är det fotboll som gäller sen sängen.. :) Händer i morgon, onsdag då? :)



SKRIVET DEN: 2011-02-22 KL: 21:57:39 URL: http://emmiev.blogg.se/
Becca:

sv: bara fin fint :D

kollar du på Big Brother?? :b



SKRIVET DEN: 2011-02-22 KL: 22:04:13 URL: http://myranstankar.blogg.se/



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: